Panel: As we lay bearing. The Vulnerability of Pregnant Bodies in the History of Medicine and Visual Arts (Sep 2024)
The mankind is »of woman born« as Adrienne Rich, feminist, activist, mother, writer, and scholar has put it fifty years ago (cf. Rich 1976). Her book was not just a feministic statement on motherhood and pregnancy, but a social, cultural, and political confession that motherhood is more than an individual feeling or state of mind, it is an existential transformation of two different bodies connected by tissues, blood, hormones. She also denaturalizes the feeling of a mother and criticizes the religious-romantic vision of mothers as holy figures in society. One can say that there is no embodied history without the bodies that lay down giving birth to human beings.
In our interdisciplinary Panel we will discuss with Prof. Dr. Birgit Nemec (Charité), Dr. Jesse Olszynko-Gryn (MPIWG), Yanara Schmacks (New York), Sophie König (Leipzig) and Mareike Haley (Berlin) stories of Disability, Guilt, and Perseverance, Debates and Reforms Concerning Maternal Care and Infant Mortality in Germany, the Maternal Body and Feminist Motherhood and the Dual Connotation of the Feeding Breast in modern Photography.
Our Panel 5 will take place on Friday, 6th of September 2024, 9.00-11.00 Panel Session at the New Palais in Potsdam
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Elective Affinities (Open Access 2024)
From the nineteenth century to the present, literary entanglements between Latin America and East Central Europe have been socio-politically and culturally diverse, but never random. The Iron Curtain, in particular, forced both regions to negotiate transatlantic «elective affinities», to take a stance in relation to the West, and to position themselves within world literature. As a result, the intellectual fields and creative productions of these regions have critically engaged with notions such as «post-imperial», «marginal», or «peripheral».
In this edited volume, scholars from Germany, Brazil, Czech Republic, Hungary, Mexico, Poland, Slovenia, and Spain cross the globe from South to East and back to uncover transcultural and transareal convivialities. Their papers explore literary history, poetics, intellectual networks, and aesthetic theory, while discussing new key concepts in global literary history.
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Virale Wissenschaft. Über die Grenzen verständlicher Forschung (2023)
Wissenschaft ist nicht für die Öffentlichkeit gemacht. Wissenschaft muss nicht verständlich sein. Sobald Wissenschaft öffentlich verständlich ist, ist sie keine Wissenschaft mehr. Sie wird zum Virus, der den Geist infiziert: eine virale Wissenschaft des populären Geistes. In meinem neuen Essay diskutiere ich die Strategien populärer Wissenschaftskommunikation von Covid-19 in den Sozialen Medien von YouTube bis Instagram und analysiere dabei die soziologischen Mechanismen des naturwissenschaftlichen Feldes.
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Internationale Konferenz
Lateinamerika und Ostmitteleuropa: Vergleiche, Brücken, Verflechtungen, vom 26. - 28. Oktober 2022 an der FU Berlin
Planung und Organisation: Agnieszka Hudzik (Freie Universität Berlin), Jorge Estrada (Berlin), Patricia Gwozdz (Universität Potsdam) und Joanna Moszczynska (Universität Regensburg)
Internationale Konferenz
Übergänge. Theorien & Praktiken der Literaturen der Welt
organisiert und konzipiert von Dr. Patricia A. Gwozdz und Dr. Markus Lenz, Universität Potsdam, vom 14.12.16 bis 16.12.16, mit Lesungen von Emine Özdamar und Yoko Tawada
Deutsch-Französischer Workshop
Thinking the Vital: Art, Science, Anthropology, 23. Juni 2016
deutsch-französischer Workshop organisiert und konzipiert vom Institut für Romanistik (Patricia Gwozdz) und dem Institut für Philosophie der Universität Potsdam (Thomas Ebke) in Zusammenarbeit mit der Leuphana Universität (Moritz Gansen)
Internationale Konferenz
Ma(n)chines: Life, Forms, Machine - Machine, Forms, Life, 5.-7.12.2013
konzipiert und organisiert von Patricia Gwozdz, Jakob Heller und Tim Sparenberg im Rahmen des DFG-Graduiertenkollegs "Lebensformen und Lebenswissen" der Universität Potsdam und der Europa-Universität Viadrina Frankfurt/Oder in Kooperation mit dem Haus der Kulturen der Welt und dem Max-Planck Institut für Wissenschaftsgeschichte